سبک کوبیسم

سبک کوبیسم

حجم‌گرایی یا کوبیسم (به فرانسوی: Cubisme) یکی از سبک‌های هنری است. کوبیسم در فاصله سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۰۸ به عنوان سبکی جدی در نقاشی و تا حد محدودتری در تندیس‌گری ظهور کرد، که از نقاط عطف هنر غرب به‌شمار می‌آید.

دختر با ماندولین، پابلو پیکاسو (1907) ، موزه هنر مدرن نیویورک

تاریخ دقیق اولین ردپای کوبیسم در هنر همیشه موضوع بحث و مناقشه میان مورخان هنر بوده‌است. برخی آغاز پیدایش آن را در تابلوی معروف «دوشیزگان آوینیون» (به فرانسوی: Les Demoiselles d'Avignon)  متعلق به پیکاسو می‌دانند. این تابلو تصویر پنج زن در فاحشه‌خانه‌ای در خیابان آوینیون شهر بارسلونای اسپانیا است که با ترکیب اشکال دندانه دار، نقش‌های هموار و فرم‌هایی برگرفته از  نقاب‌های آفریقایی نقاشی شده‌است. برخی دیگر، تأثیر آثار هنرمند فرانسوی، پل سزان را بر روی پیکاسو و ژرژ براک مهم‌ترین عامل شکل‌گیری این جنبش می‌دانند. سزان،  پیش از مرگش در سال ۱۹۰۶ در تابلوهایش به‌طور فزاینده‌ای به تسهیل و هموار  ساختن اشکال می‌پرداخت. به علاوه، او برای اولین بار شیوه‌ای را در نقاشی  خلق کرد که مورخان هنر آن را passage (گذرگاه) نامیدند. در این شیوه گاهی  قسمت‌هایی از تابلو بدون رنگ رها می‌شد، به عنوان مثال حد فاصل میان دو کوه  خالی می‌ماند، به‌طوری‌که صخره و هوا در هم ادغام شوند و از هم عبور کنند.  چنین نوآوری‌هایی از دو جهت برای هنرمندان سبک کوبیسم حائز اهمیت بودند.  اولاً چنین شیوه‌ای قانون‌های تجارب فیزیکی را به چالش می‌طلبید و ثانیاً  هنرمندان را تشویق می‌کرد تا دید خود را نسبت به نقاشی تغییر دهند و آن را  به عنوان تمامیتی غیر وابسته (و حتی مخالف) با تجارب فیزیکی دنیای بیرون  ببینند که دارای هویت و منطق درونی مستقلی است. به این ترتیب پیکاسو و براک تحت تأثیر شیوه سزان در نقاشی، آثاری را از  مناظر طبیعی به شیوه وی آفریدند و در سال ۱۹۰۸ در نمایشگاهی در پاریس آن‌ها  را در معرض دید عموم گذاردند. این نمایشگاه نیز مانند اولین نمایشگاه آثار  امپرسیونیستی با اعتراضات گسترده منتقدین روبه رو شد و در بازدید از همین  آثار بود که منتقد معروف لوئیس واکسل(Louis Vauxelles) در تمسخر این سبک  نو، واژه کوبیسم را که از cubeبه معنای «مکعب» گرفته شده، به آن نسبت داد.

پیکاسو و براک، در این نقاشی‌های اولیه، ابزارهایی را به غیر از  «تحلیل بردن توهم فضا» بکار گرفته بودند. در اولین قدم آن‌ها از شر  قراردادهای مرسوم رهایی یافتند! ساختمان‌ها به جای قرار گرفتن در یک خط  عرضی یا پشت سر هم، یکی بر روی دیگری بنا می‌شدند. به علاوه پیکاسو در برخی  آثارش، نه تنها ساختمان‌ها بلکه تمام تصویر پیش زمینه را به شکل مکعب‌های  ریزی نقاشی می‌کرد. او با پرداخت‌های مشترک به زمین و آسمان، فضای بوم را  به نوعی وحدت می‌رساند، اما در این میان با ترکیب حجم‌های تو پر و میان  تهی، از ایجاد «ابهام» نیز غافل نمی‌شد!


www.HassanAbedi.com

موضوع دیگری که آثار کوبیست را در معرض انتقادات شدید می‌گذاشت، این بود که برخلاف شیوه معمول پرداختن به نور برای ایجاد فضای سه بعدی در نقاشی‌های متداول آن دوران، در این نقاشی‌ها منبع و زاویه مشخصی برای  تابش نور وجود نداشت. در برخی سایه‌های موجود منبع نور را در چپ و در بعضی  دیگر در راست یا بالا یا پائین و حتی روبه رو نشان می‌داد. علاوه بر آن  نقش‌ها به نحوی تقارن یافته بودند که محدب یا مقعر بودن آن‌ها برای بیننده  ممکن نبود. در واقع ایجاد ابهام در ذهن بیننده را می‌توان به عنوان  برجسته‌ترین ویژگی کوبیسم برشمرد.

هنرمندان سبک کوبیسم‌ها کوشش می‌کنند تا کلیت یک پدیده (وجوه مختلف یک شی)  را در آن واحد در یک سطح دو بعدی عرضه کنند، کوبیسم از این جهت مدعی رئالیسم بود، ولی نه رئالیسم بصری و امپرسیونیستی بلکه رئالیسم مفهومی. آن‌ها همچنین در تلاش بودند تا ذهنیت خود را از اشیا  و موجودات به صورت اشکال هندسی بیان کنند. از این رو آنچه را که در واقعیت  است به گونه‌ای که در چشمان ما قابل رویت است نمی‌بینیم.

  • کوبیسم تحلیلی(۱۹۱۲-۱۹۱۰):اصول زیبایی شناسی در این دوره کامل تر شد. پیکاسو و براک به نوع مسطح تری از انتزاع صوری  روی آوردند که در آن ساختمان کلی اهمیت داشت و اشیای بازنمایی شده تقریباً  غیرقابل تشخیص بودند. آثار این دوره غالباً تک رنگ و در مایه‌های آبی،  قهوه‌ای و خاکستری بودند. به تدریج اعداد و حروف بر تصویر افزوده شدند و سر  انجام اسلوب تکه چسبانی یا کلاژ به میان آمد که تأکید بیشتر بر مادیت اشیا و رد شگردهای وهم آفرین در روش‌های نقاشانهٔ پیشین بود.

این مرحله شامل نقاشی‌های سال‌های ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۱ پیکاسو و براک است که موضوعات آن معمولاً اشیا درون کارگاه نقاشی بودند. گیتار و آکاردئون براک اولین نقاشی از این سبک به‌شمار می‌آید.

  • کوبیسم ترکیبی(۱۹۱۲-۱۹۱۴):در این دوره آثاری منتج از فرایند  معکوس انتزاع به واقعیت پدید شدند. دستاوردهای این دوره بیشتر نتیجهٔ  کوشش‌های گریس بود. اگر پیکاسو و براک در مرحلهٔ تحلیلی به تلفیق هم‌زمان  در یافتهای بصری از یک شیء می‌پرداختند و قالب کلی نقاشی خود را به مدد  عناصر هندسی می‌ساختند، اکنون گریس می‌کوشید با نشانه‌های دلالت‌کنندهٔ شیء  به باز آفرینی تصویر آن بپردازد. بدین سان تصویر دارای ساختمانی مستقل اما  همتای طبیعت می‌شود و طرح نشانه واری از چیزها به دست می‌دهد. گریس در  تجربه‌های خود رنگ را به کوبیسم باز آورد

www.HassanAbedi.com

این سبک جنبشی خلاق و زیبا را به وجود آورد که به پیدایش حرکت‌ها و سبک‌های فراوانی در قرن بیستم منتهی شد، که از آن جمله فوتوریسم، اورفیسم، پوریسم(ناب گرایی) و ورتیسم را می‌توان نام برد.

کوبیسم را تحت تأثیر نقاشی‌های سزان می‌دانند، البته براک و پیکاسو  کوبیسم را کاری نو در نقاشی می‌دانستند، همان‌طور که پیکاسو در سال ۱۹۳۹  گفته بود که «آنها به دنبال زبانی نو بودند»

صرف نظر از تعلق خاطر پیکاسو و براک به امپرسیونیسم و استفاده از  جهان بیرون به عنوان موضوع، آن‌ها از این نظریه سورا و سزان نیز تبعیت  می‌کردند که برای تأثیرگذاری یک نقاشی باید شکل و شمایل اشیا و فضای آن‌ها  را در بوم دگرگون کرد.

آن‌ها همچنین با پرداختن به بخش کوچکی از جهان واقعی، محدود ساختن  نقش مایه‌ها به موضوعات داخل آتلیه و پرهیز از فضای آزاد، تنوع اندک مضامین  و مهم بود طرز بیان در برابر موضوع و محتوا، گرایش‌های سمبولیستی خود را  نشان می‌دادند.


به جز ژرژ براک و پابلو پیکاسو که از آن‌ها به عنوان آفرینندگان این سبک یاد شده، خوان گریس به خصوص پس از این دو و در قالب کوبیسم ترکیبی به خلق آثاری پرداخت.

دلایل موفقیت و اقبال کوبیسم را می‌توان موارد زیر اعلام کرد: شروع جنبش در  مرکز هنری آن زمان، پاریس. گروهی از هنرمندان پرشور که به دنبال زبانی نو  بودند. نویسندگان و شاعرانی که با توضیحات و تفاسیر خود در گسترش این زبان  نو دخیل بودند. عرضه کردن طیف وسیعی از آزادی‌ها برای هنرمند مانند آزادی  از بازنمایی دقیق واقعیت و آزادی در پرداختن به زبانی نو برای بیان  دیدگاه‌های نو




حسن عابدی 2020

www.HassanAbedi.com


سایر

26 بهمن 1398 Academy

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
     > فروش تابلوهای نقاشی آبرنگ
     > فروش تابلو های نقاشی آبستره
     > گالری نقاشی دیجیتال
     > گالری نقاشی سیاه قلم 


     > مراحل ثبت سفارش
     > آشنایی بیشتر با هنر دیجیتال
     > نمونه کارهای نقاشی دیجیتال


     > دوره تخصصی آموزش آبرنگ
     > دوره های جدید آموزش نقاشی چهره
     > دورای جدید آموزش طراحی سیاه قلم تکنیک charcoal
     > دوره های تخصصی تصویر سازی
     > کلاس آموزش نرم افزار فتوشاپ
     > آموزش هنر نقاشی دیجیتال    
     > کلاس رنگ شناسی و ساختار


     > فیلم ورکشاپ های نقاشی دیجیتال
     > برگزاری ورکشاپ های سالانه آبرنگ
     > برگزاری ورکشاپ در نمایشگاه های سالانه خصوصی
     > برگزاری ورکشاپ در نمایشگاه خصوصی با موضوع خاص
     > ورکشاپ تخصصی طراحی چهره - تهران
     > ورکشاپ تصویر سازی و پرتره دیجیتال


     > نمونه کارهای طراحی چهره سیاه قلم
     > فیلم ورکشاپ های طراحی چهره
     > آموزش اسکیس چهره
     > اندازه ها و حجم ها در طراحی چهره
     > نور سایه در طراحی چهره
     > مطالب مقدماتی طراحی چهره
     > مطالب پیشرفته در خصوص طراحی چهره
     > مطالب تخصصی طراحی چهره
Home