سبک انتزاعی یا آبستره

سبک انتزاعی یا آبستره

هنر انتزاعی یا آبستره

هنر انتزاعی یا آبستره در قرن بیستم میلادی شکل گرفت.
این هنر گونه ای از هنر است که طراحی ها و اصول تصویر سازی از زندگی طبیعی را درهم شکسته و فرم و رنگ را به انفجار وا می دارد.
شاید بدون شک بتوان گفت که این هنر ، طراحی هنرمند از آنچه که احساس می کند می باشد.
در این میان به نظر میرسد که آبستره به تصویر کشیدن زندگی واقعی در بهترین حالت نیست،
و گاهی تنها قسمتی از حیات آدمی را بدون پرداختن به جزئیاتش نشانگر است.
هنر آبستره متشکل از سبک سورئالیسم و دادائیسم و کوبیسم و فوویسم است.

آبستره و پست امپرسیونیسم

ریشه های این نهضت را می توان در آثار مکتب پست امپرسیونیسم که در فرانسه تشکیل شد جستجو کرد.
بطور مثال جورج سورا که دنباله رو سبک آبستره بود،
خود با استفاده از (نقطه) شروع به نقاشی کرد و این سبک پوینتیلیسم یا نقطه چینی نام گرفت.
واسیلی کاندینسکی نقاش روس از جمله پیشروان سبک آبستره بود.
وی از فرم و سطح در کنار نقاشی هایش استفاده کرد.
و نسان ون گوگ هنرمند فرانسوی نیز که نمونه یک پست امپرسیونسیم است،
با تمرکز زیادی بر رنگ و نور، نوعی احساس رقصیدن شبنم ها را بر کل اثر القا می کرد.

پابلو پیکاسو هنرمند مشهور اسپانیایی که در 1910 پایه گذار مکتب کوبیسم شد،
در آثار خود از اشکال و فرم ها و زوایا به گونه ای هندسی استفاده می کرد و از جمله حامیان نقاشی آبستره بود.
من ری که از جمله سورئالیست های بنام بوده است، ازجمله حامیان دیگر مکتب انتزاعی گرا بود.
اکسپرسیون انتزاعی پس از جنگ جهانی دوم در امریکا بوجود آمد؛
در حالیکه هنر آبستره در اثر مهاجرت مردم از مناطق جنگ زده به امریکا راه یافت
و در اواسط قرن 20، گونه اکسپرسیونیستی آن توسط مارک روتکو، جکسون پولاک و ویلیام دکونینگ بوجود آمد.

تکنیک در هنر انتزاعی

همانطور که قبلا ذکر شد، هنر آبستره تمرکزی به پرداختن جزئیات در تصویر ندارد
و اگر قرار باشد تصویری بر بوم قرار گیرد، بیشتر جو و اتمسفر آن اثر را در کار نهایی خواهیم دید.
برای مثال مارک روتکو در آثار خود از مثلث و رنگ استفاده کرده است.
در ابتدای فعالیت خود از رنگهای درخشان و رفته رفته به استفاده از رنگهای خاموش کدر روی آورد.
وی برای جلوگیری از مخلوط کردن رنگها با یکدیگر، آنها را لایه لایه بر هم قرار می داد
و به همین دلیل از مخلوط تخم مرغ و چسب استفاده می کرد تا لایه ها زودتر خشک شوند و رنگ آمیزی او سرعت بگیرد.
جکسون پولاک هنرمند دیگر آبستره نیز از شیوه ریختن و پاشیدن رنگ استفاده می کرد.
البته عموماً وی بنا بر نوع اثری که می خواست خلق کند، پاشیدگی و قطرات رنگ را کنترل می کرد.


حسن عابدی 2020

www.HassanAbedi.com

سایر

25 بهمن 1398 Academy

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
     > فروش تابلوهای نقاشی آبرنگ
     > فروش تابلو های نقاشی آبستره
     > گالری نقاشی دیجیتال
     > گالری نقاشی سیاه قلم 


     > مراحل ثبت سفارش
     > آشنایی بیشتر با هنر دیجیتال
     > نمونه کارهای نقاشی دیجیتال


     > دوره تخصصی آموزش آبرنگ
     > دوره های جدید آموزش نقاشی چهره
     > دورای جدید آموزش طراحی سیاه قلم تکنیک charcoal
     > دوره های تخصصی تصویر سازی
     > کلاس آموزش نرم افزار فتوشاپ
     > آموزش هنر نقاشی دیجیتال    
     > کلاس رنگ شناسی و ساختار


     > فیلم ورکشاپ های نقاشی دیجیتال
     > برگزاری ورکشاپ های سالانه آبرنگ
     > برگزاری ورکشاپ در نمایشگاه های سالانه خصوصی
     > برگزاری ورکشاپ در نمایشگاه خصوصی با موضوع خاص
     > ورکشاپ تخصصی طراحی چهره - تهران
     > ورکشاپ تصویر سازی و پرتره دیجیتال


     > نمونه کارهای طراحی چهره سیاه قلم
     > فیلم ورکشاپ های طراحی چهره
     > آموزش اسکیس چهره
     > اندازه ها و حجم ها در طراحی چهره
     > نور سایه در طراحی چهره
     > مطالب مقدماتی طراحی چهره
     > مطالب پیشرفته در خصوص طراحی چهره
     > مطالب تخصصی طراحی چهره
Home