درک نقاشی‌ های آبستره و انتزاعی

درک نقاشی‌ های آبستره و انتزاعی

نقاشی‌های انتزاعی و آبستره 

سرشار از رنگ، اشکال و طرح‌هایی هستند که لزوما شبیه به هیچ چیز نیستند و کمتر به شی    مشخصی در دنیای واقعی شباهت دارند.. گرچه می‌توانند نمایانگر شی‌ای در    دنیای واقعی باشند، اما این اشیا به گونه‌ای تحریف شده‌ و تغییر شکل داده‌    اما تغییر ماهیت نداده‌اند. هدف اصلی یک نقاشی رنگ روغن آبستره این است   که  از کیفیت فرمی برای برتری جستن از بازنمایی فرم هنری استفاده کند. در   نگاه  اول کشیدن نقاشی‌های آبستره در نظر بسیاری سهل و ممتنع است در   حالی‌که  انرژی و وقت زیادی برای آفرینش آن‌ها صرف شده است. هنر انتزاعی  به  به  نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی گفته می‌شود که اشیایی را به تصویر می‌کشند  که  در  دنیای واقعی یافت نمی‌شوند. این نوع از هنر شامل هیاکل، رنگ‌ها و  حتی   فرایند خلق اثر هنری نیز می‌شود. تشخیص هنر آبسترۀ مدرن به دلیل  چشم‌نواز و   جذاب بودن آسان است و باعث می‌شود در میان سایر سبک‌های هنری  متمایز  باشد.

www.HassanAbedi.com

درواقع    هنر انتزاعی از خط، شکل و رنگ استفاده می‌کند تا پرتره‌هایی از چیزهایی   را  که مستقیما از نمایه‌های تصویری معمول از چیزها در دنیای واقعی مستقل    هستند، بسازد. در طول سال‌های زیادی هنرمندان انتزاعی متعددی بوده‌اند که    آثار هنری را ایجاد کرده‌اند که واقعا الهام‌بخش هستند. هنر انتزاعی    می‌تواند شامل نقاشی، مجسمه‌سازی، و دیگر اشکال هنری باشد. هر شکل از هنر    انتزاعی داستان خود را بازگو می‌کند و می‌تواند با روش‌های مختلفی، بسته   به  اینکه چه‌کسی به‌دنبال آن است، رمزگشایی شود.

اکنون    هر فرد معمولی در بازدید از یک گالری می‌تواند هنر انتزاعی را در میان    سایر آثار به نمایش درآمده تشخیص دهد. این امر به این دلیل آسان است که    نقاشی‌های آبستره با جلوه‌ای تعمدی از رنگ‌ها، خطوط و نمادهای تصویری خلق    می‌شوند و در میان سایر آثار جذابیت بیشتری دارند و چشمگیر و مشخصند.

نقاشی‌های    آبستره تفاسیری جدی می‌توانند با خود داشته باشند، آنها چیزی که در ظاهر    به نظر می‌‌رسند نیستند، بنابراین نباید با ظاهرشان قضاوت شوند. جادوی  این   نقاشی‌ها در پشت ظاهرساده‌شان نهفته است؛ جایی که خودشان را در چشم  کسانی   که به آن نگاه می‌کنند نمایان می‌سازند.

هنر    آبستره ممکن است در کسی احساسات عمیق برانگیزد در حالی که فرد دیگری با    رواقی‌‎گری به آن خیره شود. واکنش به این نقاشی‌ها به اندازه خودشان    گونه‌گون است. آبستره نوعی از هنر است که ببینده را با بی‌همتایی و خاص    بودنش میخکوب نگه می‌دارد.

www.HassanAbedi.com

واسیلی کاندینسکی. ترکیب هشتم (۱۹۱۳ میلادی). رنگ روغن روی بوم مجموعهٔ خصوصی نیویورک.

زیبایی شناسی نقاشی آبستره

نقاشی    آبستره برشی نازک، جزئی و کامل است از نمایش دنیای طبیعی اما از روایتی    مختص به نقطۀ دید هنرمند. هدف اصلی آن انتقال احساسات و عواطف بدون تکیه   بر  محیط است و به مخاطبان هنر می‌آموزد تا دخالتی در برداشت خود از اثر   هنری  نداشته‌باشند.

به  هنر آبستره  به  عنوان تصاویری که روح را تغذیه می‌کنند اشاره شده‌است. این  سبک از  هنر،  برخلاف سایر مکاتب، از به تصویرکشیدن هر چیزی در دنیای طبیعی  کاملا  اجتناب  می‌کند. بدین منظور که یک نقاشی زمانی کاملا انتزاعی محسوب  می‌شود  که در  مبهم‌ترین و تحریف‌شده‌ترین شکل، که به شی قابل تشخیصی در  دنیای  واقعی  شباهتی نداشته باشد.

با  وجود  این  ویژگی نقاشی‌های انتزاعی بعضی اوقات می‌توانند نمایندۀ اشیا  دنیای  واقعی  باشند اما نه به‌صورت معمول بلکه در شکل‌های تحریف شده و  نامعمول.  در ظاهر  بسیاری از نقاشی‌های رنگ روغن انتزاعی به‌راحتی قابل  کشیدن هستند  اما در  حقیقت تلاش و کار فراوانی برای خلق یک اثر زیبای رنگ  روغن  انتزاعی لازم  است.

تفاوت  اصلی نقاشی  انتزاعی یا  آبستره با نقاشی‌های دیگر در این است که هر مخاطب  با توجه به  نوع شخصیت و  روحیه‌ای که دارد از آن برداشت متفاوت می‌کند. هدف  اصلی این  نوع هنر به  تصویر کشیدن طبیعت و محیط پیرامون نیست بلکه نفوذ به  عمق فکر و  احساس  بیننده بوده است و بیننده از اینکه این فرصت به وی داده  شده است  تا بتواند  نتیجه‌گیری منحصر‌به فرد‌ خود را از تصویر بیان کند  احساس  رضایت می‌کند،  گویی خود، خالق اثر بوده است.

اگر    بگوییم نقاشی آبستره غذای روح است اغراق نکرده‌ایم؛ در این نوع هنر،    برخلاف سایرشکل‌های هنری، هیچ‌گونه تصویربرداری از طبیعت و محیط اطراف   صورت  نگرفته است تا روح بیننده بتواند با آن ارتباط عمیق برقرار کند.   بیننده  برای اینکه بتواند این نوع تصاویر را درک بکند باید به دقت نگاه   کرده و  عمیق بیندیشد تا بتواند ارتباطی که می‌خواهد را برقرار کند و همین   موضوع  باعث می‌شود این ارتباط عمیق باشد. یکی از ویژگی‌های اصلی این نوع   نقاشی،  نامفهوم و غیرعادی بودن آن است. این نوع تصاویر شاید هیچ شباهتی  به  دنیای  عادی نداشته باشند.

هنر مدرن چیست؟

اول    از هرچیزی باید بدانیم تمامی آثار هنری که طی سال‌های 1860 تا 1970 خلق    شده‌اند، معمولا جزو هنر مدرن تلقی می‌شوند. نقاشی‌های مدرن از نقاشی‌های    سنتی بسیار متفاوت هستند، زیرا هنرمندان مدرن از طریق انجام آزمایش با    ایده‌های جدید شناخته می‌شوند.

www.HassanAbedi.com

سازندگان    هنر مدرن تمایل به خلق آثار هنری انتزاعی بیشتری نسبت به هنرمندان سنتی    دارند. اگرچه نباید هنرمعاصر را با هنرمدرن اشتباه گرفت، تفاوت این دو در    این است که هنر معاصر هنر فعلی جامعه است. نقاشی‌های انتزاعی مدرن نمایشی    فوق‌العاده از زمانی است که آن آثار خلق شدند و درواقع نمایش فلسفه و    سبک‌های آن دوران در نقاشی است. اکثر کارشناسان معتقدند اولین نوع هنر   مدرن  در قالب نقاشی و از سال‌های 1863 آغاز شده است. با این حال، این یک   موضوع  بسیار بحث‌انگیز است چرا که برخی معتقدند اولین نقاشی مدرن در سال   1784  ایجاد شده است. بسیاری از متخصصان و مورخان بر این باورند که تولد   هنر مدرن  در واقع سال 1863 بود و همه‌چیز پیش از آن پیش‌مقدمه و فقط یک   قدم به سمت  هنر مدرن بوده است.

تفاوت بین هنر مدرن و سنتی در چیست؟

نقاشی‌های    سنتی معمولا پرتره، نقاشی‌های تزئینی و دیگر نقاشی‌های برجسته مبتنی بر    واقعیت است. اما هنر مدرن بیشتر بر روی نقاشی‌های انتزاعی تمرکز کرده و    شامل تجربیات بیشتری از آثار هنری سنتی است. از آنجایی که هنر مدرن، هنر    دوران پیشرفته‌تر بشر است، تفاوت آشکاری میان هنر سنتی و هنر مدرن وجود    دارد. سبک‌های هنر مدرن تجربی، انتزاعی است و برخلاف نقاشی‌های سنتی، تلاش    برای واقعی به نظر رسیدن نیست.

Albert Rafols Kasamada Painting 1950

هنر    مدرن توسط هنرمندان به‌وجود‌آمده و تلاش می‌کند که چیزی کاملا متفاوت از    هنر سنتی ایجاد کند. بسیاری از این هنرمندان که هنر مدرن را به‌وجود    آوردند، مصمم به ساختن آثار هنری بودند که شباهتی به نقاشی‌های سنتی    نداشتند. دلیل این امر این است که هنرمندان مدرن تقریبا با محدودیت‌هایی   که  هنرمندان سنتی با آن مواجه بودند، روبرونشدند. اکسپرسیونیسم‌انتزاعی،    سورئالیسم، کوبیسم و هنر پاپ، همگی جنبش‌هایی در هنر مدرن هستند. بسیاری   از  مردم ادعا می‌کنند که به هنگام ایجاد هنر مدرن هیچ قاعده یا مرزی وجود    ندارد و این به‌خودی‌خود تنها قانون موجود در این سبک است. و البته   دردنیای  معاصر و پست‌مدرن انتظار داریم که در هنر جدیدی که تولید می‌شود،   هیچ  محدودیتی وجود نداشته باشد. ما انتظار داریم که قطعات تکان‌دهنده و    بحث‌برانگیز را تا جایی ببینیم که در مورد آن و آثار هنری پس از آن شوکه    نشویم. با این حال، در عصر هنر مدرن، این مورد برای بسیاری از مردم مطرح    نبود. نقاشی معروف ناهار در چمنزار "مانه" بسیاری از مردم را به واکنش    واداشت. چرا که هم‌صحبتی زن برهنه با دو مرد، نقاشی‌ای منافی با مذهب و   عرف  به محسوب می‌شد. امروزه این امر آنچنان تکان دهنده نیست، اما در آن   دوران،  عملی بر ضد روحیه عمومی جامعه بود.

www.HassanAbedi.com

کازیمیر مالویچ، مربع سیاه  1915 - نگارخانه ترتیاموف مسکو

"ترکیب    هشتم"، این قطعه معروف هنری در سال 1923 توسط واسیلی کاندینسکی نقاشی  شده   است. نقاشی با استفاده از اشکال، رنگ‌ها و خطوط با جهان ارتباط  برقرار   می‌کند. در این بخش نیز هیچ عنصر نمایشی وجود ندارد که قابل رویت  باشد.
 "Dantrolene"   که یکی از معروف‌ترین نقاشی‌های انتزاعی معاصر  است که  می‌تواند از  بسیاری از هنرهای حال حاضر در فروش پیشی بگیرد. این  اثر توسط  دامین هرست  در سال 1994 نقاشی شده است. بازدیدکنندگان توسط  رنگ‌هایی که در  نقاشی به  تصویر کشیده شده‌اند، شگفت‌زده می‌شوند. آنها  تصاویر عمیق‌تری را  که ذهن  آنها مجبور به ایجاد است، جستجو می­کنند. در  پایان، احساسات و  نظرهای  بی‌پایانی از این نقاشی استخراج می‌شود.

"شماره    1" (1950) جکسون پولاک نقاش آبسترۀ قرن بیستم، خالق شاهکاری است که به    عنوان "عصارۀ اسطوخدوس" نیز شناخته می‌شود. این نقاشی معروف مقدمه‌ای بر    جنبش اکسپرسیونیسم و همچنین بازتاب نقاشی عمل‌گرا است. نقاشی‌های انتزاعی    از این دست منحصربه‌فرد هستند زیرا اعمال هنرمند، نقاط قوت و انرژی در هنر    می‌تواند منعکس شود.

"  منِ زن" این   نقاشی توسط ویلم دِکونینگ است و به حدی از احساسات سرشار است  که می  تواند  کل گالری هنری را پر کند. اثر  الهام‌بخش وی "شهر نیویورک" می  باشد  که  تاثیرش در آثار وی مشهود است. با این حال، برخلاف عنوان نقاشی،   جذابیت  اصلی این اثر، تصویر دردناک و عصبانی یک زن انتزاعی است.

www.HassanAbedi.com

مثال‌هایی از نقاشی‌های رنگ روغن انتزاعی

"آزادی    از دریچۀ یک پنجره" (2008) "جرج کارافوتلاس" خالق این نقاشی انتزاعی است  و   با استفاده از رنگ روغن، رنگ‌های تیره را با کشیدن مربع‌های ساده به   نمایش  می‌گذارد.

"سرودۀ  انتزاعی 05"   (2009). ولادمیر تیتوف، ترکیبی از رنگ‌های تیره همچون طوسی،  سیاه، سبز و   قهوه ای را در این اثر به نمایش می گذارد. رنگ ها کاملا خشن و  در تضاد  با  یکدیگر هستند.

"غروب"  (2012). این   نقاشی خشن دید "لوآن پوپی" از یک غروب زیبا را نشان می‌دهد.  قسمت تاریک   نقاشی که از پایین صفحه شروع می‌شود با رنگ‌های زرد و نارنجی و  قرمز روشن   در بالای صفحه ترکیب می‌شود.

"شب  پر   ستاره"(1889). شاید بتوان گفت این نقاشی یکی از معروف‌ترین  رنگ‌روغن‌های   انتزاعی در کل دنیا می‌باشد. این اثر در دوران محبوبیت سبک  پست   امپرسیونیسیم توسط ون‌گوگ خلق شده است. این نقاشی بیانگر برداشت و  احساس   وی از روستای سنت رمی می‌باشد. این اثر در موزۀ هنرهای معاصر نیویورک    نگهداری می‌شود.

"بوسه"(1907). این   اثر توسط گوستاو کلیمت در سال 1907 خلق شده است. بوسه یکی از معروف‌ترین   اثرهای رنگ روغن انتزاعی  است. نقاشی نشان‌دهندۀ زن و مردی که همدیگر را  می  بوسند.کلیمت از الگوها و  شکل‌های متفاوتی برای خلق این اثر زیبای هنری   استفاده کرده است.

"رویا"(1932).   این  اثر یکی از مشهورترین آثار سبک کوبیسم بوده که توسط پیکاسو کشیده شده   است.  این اثر به یک کلکسیونر فروخته شد و همچنان جزو کلکسیون آن خریدار   قرار  دارد. بنا‌به نظرات مختلف این اثر توصیفی از معشوقۀ پیکاسوست و  پیکاسو  آن  را در یک بعد از ظهر خلق کرده است.

www.HassanAbedi.com

"فریاد"(1893).    احتمالا معروفترین اثر رنگ روغن انتزاعی که بارها توسط افراد مختلف    بازآفرینی شده است نقاشی فریاد است. مونش این اثر را بین سال‌های 1893 تا    1910 خلق کرده است. در حقیقت چهار ورژن مختلف از نقاشی که توسط پاستیل و    رنگ کشیده شده وجود دارد.

نمونه‌هایی از نقاشی‌های انتزاعی وخلاقانۀ مدرن

نقاشی‌های    انتزاعی مدرن، دیدگاه‌های منحصربه‌فردی در استفاده از رنگ‌ها و اشکال    ارائه می‌دهد. طرح‌های موجود در نقاشی‌های مدرن انعکاس دید وسیع خالقان    آثار و درک آنها از این جهان بی‌همتاست در اینجا چند نمونه از بهترین    نمونه‌های هنر انتزاعی مدرن آمده است.

"یک    روز در جنگل" (2011): آگال فیدادا هنرمند متولد اسرائیل است که از دوران    جوانی در ایالات متحده زندگی می کند. نقاشی مدرن او "یک روز در جنگل"    توانایی فوق العاده او را در استفاده از رنگ های متضاد و تصاویر برای   ایجاد  هنری برجسته نشان می دهد.

"آمدن    به خانه" (2010): این نقاشی از دیوید هاتون، یک نقاشی با کیفیت رنگ روغن    اصلاح شده ی دیجیتالی است که نمای انتزاعی از دریا را نشان می دهد که در   آن  از چرخش جالب رنگ ها به عنوان پایه ی نقاشی استفاده شده است که یک  سطح   شطرنجی سبز و سفید در برابر پس زمینه های آبی، بنفش و خاکستری ارائه  می   دهد.

"سوار  آتش" (2011): مارک و   استیونز اظهار کرده است که برای تکمیل این نقاشی مدت  زمان بیشتری را نسبت   به اغلب کارهای دیگرش صرف نموده است. این نقاشی ترکیبی  از قرمز و زرد را   ارائه می دهد که با آبی، سبز و خاکستری ترکیب شده است

"گستردگی"    (2012): جین مک کی روی یک قطعه اثر مدرن فعالیت می­کند که ترکیبی از   سفید،  آبی، سبز و زرد است که چشم را در صفحه نمایش جذاب خود جذب می کند.   این  نقاشی در سال 2012 کشیده شده است که با استفاده از رنگ های اکریلیک  بر  روی  بوم انجام می شود.

"قطرات    باران" (2012):  این نقاشی اکریلیک توسط بروس گری است که یکی از هنرمندان    انتزاعی شناخته شده در دوران ما می باشد. این نقاشی بزرگ و بسیار   تاثیرگذار  با عرض حدود هشت فوت می باشد.

'کنترل    کننده ی جهان' (2007) هنر شامل ابزار دستی است که حلق آویز و اشاره به    بیرون است. این قطعه مدرن تقریبا شبیه یک انفجار است. توسط دامیان اورتگا    ایجاد شد که یک هنرمند اهل  مکزیک می باشد .
 "جمجمه ای که استفراغ می   کند" (2008): این مجموعه از هنر انتزاعی مدرن  شامل جمجمه ای است که به  نظر  می رسد قطعه های کاغذی رنگی بسیاری را استفراغ  می­کند. این اثر توسط  یک  هنرمند خیابانی از میامی، فلوریدا که با نام  Typoe شناخته می شود،  ساخته  شده است.

حسن عابدی 2020

www.HassanAbedi.com

سایر

18 آذر 1399 Academy

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...